Ti år uden ubudne gæster blev brat afbrudt, da Bent Bilstrup fra Viby J fik indbrud i november. Det var en ubehagelig oplevelse. Kort tid efter undersøgte han, om han kunne gøre noget ekstra for at forebygge et nyt indbrud. Her stødte han på nabohjælpsappen.

”Vi har i forvejen en Facebookgruppe i vores lokalområde, hvor vi kommunikerer om lignende ting, som nabohjælpsappen lægger op til. For eksempel hvilke ferieplaner, man har som familie. Men problemet med Facebook er, at man aldrig kan være sikker på, hvem der ellers følger med i, hvad der bliver skrevet,” siger han.

Bent Bilstrup arbejder til daglig som rådgiver indenfor IT-sikkerhed i en virksomhed i Aarhus. Han har derfor stor viden om, hvordan man befærder sig sikkert på nettet. Her scorer nabohjælpsappen ifølge Bent Bilstrup væsentligt højere end diverse lokale Facebookgrupper.

”På nabohjælpsappen skal man registrere sig med NemID. Det giver en god garanti for, at folk er, hvem de udgiver sig for at være. Man er sikker på, at kommunikationen foregår under sikre rammer.”
Bent Bilstrup

Bent Bilstrup mener, at kommunikationen mellem naboer via nabohjælpsappen er værd at påskønne til fordel for mange andre digitale tilbud. ”Vi har efterhånden solgt mange af den slags initiativer til Facebook, alarmcentraler og lignende, som har en egeninteresse i forbrugeren rent salgsmæssigt. Nabohjælpsappen er en neutral, uvildig platform, som ikke bruger min data eller digitale adfærd til egen vinding. Det skal vi værne om,” siger han.

Via nabohjælpsappen har Bent Bilstrup orienteret sig om, hvilke øvrige beboere i hans område, der har downloadet appen – og hvilke der ikke har.

”For dem, der ikke bruger nabohjælpsappen endnu, tænker jeg, at en lille invitation er på sin plads,” siger han.